مدارا هماهنگی با وجود اختلافات است
اعلامیه اصول مدارا DECLARATION OF ON TOLERANCE, 1995 PRINCIPLES در بیست و هشتمین نشست کنفرانس عمومی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) که از ٢٥ اکتبر تا ١٦ نوامبر ١٩٩٥ در پاریس برگزار شد، توسط کشورهای عضو یونسکو اعلام و تصویب شد.
..................................
مدارا، پیششرط ضروری برای صلح
کشورهای عضو یونسکو با تأکید بر این نکته که مدارا تنها یک اصل بسیار با ارزش نیست، بلکه پیششرط ضروری برای صلح و رشد اقتصادی و اجتماعی همه ملتها است، به ضرورت گسترش فکر مدارا در جوامع بشری، اشاره نموده و اعلامیه اصول مدار را در شش ماده (مفهوم مدارا، مدارا و دولت، ابعاد اجتماعی، آموزش و پرورش، تعهد برای عمل، روز جهانی مدارا) تنظیم نمودند.
اعلامیه اصول مدارا در آغاز با اشاره منشور یونسکو تصویب شده در تاریخ ١٦ نوامبر ١٩٤٥ (صلح، اگر قرار است پایدار بماند، باید بر اساس همبستگی معنوی و عقلانی بشر بنا شود)، منشور سازمان ملل متحد (اعتقاد به حقوق اساسی بشر و لزوم مدارا و زندگی صلح آمیز) و تآکید بر آزادی عقیده که اصل خدشه ناپذیر اعلامیه جهانی حقوق بشر است، به میثاق های شناخته شده بین المللی توجه میدهد و با نگرانی از رشد نامدارایی و خشونت و تروریسم، نژادپرستی و بیگانه ستیزی و یهودی ستیزی، به حاشیه راندن و تبعیض علیه اقلیتهای ملی، قومی، مذهبی و زبانی و اذیت و آزار پناهندگان و گروههای آسیب پذیر جامعه...، تصریح میکند همه اینها تحکیم صلح و دمکراسی را در سطح ملی و بین المللی تهدید کرده و مانع توسعه میشوند.
اعلامیه مزبور تصریح میکند مدارا هماهنگی با وجود اختلافات است. مدارا نه تنها یک وظیفه اخلاقی، بلکه همچنین یک ضرورت سیاسی و حقوقی است. مدارا فضیلتی است که صلح را ممکن میسازد، و کمک میکند تا فرهنگ صلح بر آئین جنگ چیره گردد. مدارا سنگ آخر بنائی است که حقوق بشر، تکثرگرائی(همچنین تکثرگرائی فرهنگی)، دموکراسی و دولت قانونی را استوار نگاه میدارد
..................................
مدارا با کوتاه آمدن هم طراز نیست
در ماده یکم اعلامیه اصول مدارا قید شده است: مدارا با کوتاه آمدن، تمکین یا چشمپوشی هم طراز نیست...
مدارا به معنای پذیرش این واقعیت است که همه انسانها، با تمامی اختلافات ظاهری، موقعیتی، زبانی، رفتاری و ارزشی، حق آن را دارند که در صلح زندگی کنند و همانطور که هستند، باشند. به علاوه تحمیل دیدگاههای شخصی به دیگران مجاز نیست.
در ماده دوم تآکید شده مدارا در سطح عملکرد دولتی مستلزم عدالت و بیطرفی در دستگاه قانونگذاری، در کاربرد قوانین، در دادگستری و نظام اداری است. همچنین لازمه این امر برخوردار شدن بدون تبعیض تک تک افراد از امکانات اقتصادی و اجتماعی است.
در ماده سوم با توجه به ویژگیهای دوران جدید (جهانیشدن اقتصاد، روز افزونی تحرک، ارتباطات، همزیستی و وابستگی متقابل، مهاجرتهای گسترده و رانده شدن کل ساکنین مناطق، شهرنشینی و دگرگونی الگوهای اجتماعی) تآکید شده در زمانه ای که بسر میبریم مدارا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که هر بخش از جهان نمودی از گوناگونی است و نامدارئی و نفاق بگونهای فزاینده هر منطقهای را تهدید میکند و این امر به یک کشور محدود نمیشود، بلکه یک خطر جهانی است.
در ماده چهارم قید شده یکی از عاجلترین اهداف آموزشی تربیت برای مدارا است و ضرورت دارد جهت تعلیم مدارا متدهای آموزش عقلانی و با برنامه تنظیم گردند که به روشنگری درباره ریشههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی نامدارائی پرداخته – و از این طریق علل عمیقتر خشونت و محرومسازی را روشن کنند.
در ماده پنجم، کشورهای عضو یونسکو تعهد میکنند مدارا و عدم خشونت را از طریق برنامهها و سازمانها در سطوح آموزشی، علمی، فرهنگی و ارتباطات ترویج نمایند.
در ماده ششم با هدف بیدار کردن افکار عمومی در باره مسئله مدارا، روشن کردن خطرات نا مدارائی و تاکید بر تلاش عملی خود، ۱۶ نوامبر را روز جهانی مدارا اعلام میکنند.
..................................
منابع
اصل سند در تارنمای یونسکو (ترجمه کامران صادقی) Erklärung von Prinzipien der Toleranz
...
سایت همنشین بهار
مقالات دیگر
خاطرات خانه زندگان
برای ارسال این مطلب به فیسبوک، آیکون زیر را کلیک کنید:
facebook