پدیدارشناسی داعش(ISIS)
شناخت هر چیز باید شناخت یک تمامیت باشد

 
 
آهنگ آغاز و پایان ویدئو، بخشی از قطعۀ «کنسرتو برای فلوت در رِ ماژور» (Il Gardellino)
از آثار ویوالدی، یکی از مشهور‌ترین آهنگ‌سازان دوران باروک است. 
 
...

پس از پیمان وستفالی Peace of Westphalia که به جنگ‌های سی‌ساله مذهبی اروپا پایان داد، «دولت ــ ملت‌»های کنونی زاده شدند، داعش با عملکرد خویش به محصول پیمان وستفالی، یعنی موافقت‌نامه سایکس ـ پیکو، اعتراض نموده و مرز‌های بین‌المللی را بر هم زده‌است.

این بحث بعد از اشاره به عملیات فرمایشی نمایشی داعش در تهران(۱۷خرداد ۹۶)، که محصول وقایع منطقه است و طالبان نفت و دلار از مدت‌ها پیش برایش «آتش تهیه» ریخته و منتظر وقوع آن بودند، به داعش به مثابه یک پدیدار می‌پردازد.
در علم «پاتولوژی» Pathology قاعده این است که جدا از آسیب‌ها pathos، زمینه بیماری‌ها هم،‌ زیر ذرّه بین قرار ‌می‌گیرند و به اصطلاح ریشه‌یابی می‌شوند. داعش نیز به عنوان یک آسیب، یک آسیب اجتماعی باید مورد مطالعه قرار گیرد و از همین رو، کند و کاو در ریشه‌های پیدایش آن ضروری است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حقیقت نباید در بند این پرسش باشد که به نفع کیست 
در بحث پیرامون وقایع اتفاقیه در تهران و عملیات تروریستی داعش، به قول برتراند راسل، تنها پرسشی که باید از خودمان بپرسیم این است: واقعیت‌ها چیستند و این واقعیت‌ها بر چه حقیقتی دلالت دارند؟ نباید آنچه را دوست داریم حقیقت داشته باشد، یا فکر می‌کنیم حقیقت بودنش برای جامعه مفید است، ما را منحرف کند. فقط باید ببنیم واقعیت‌ها چه هستند.
...
مخالفت با ستمگری و زشتی سنت دیرین نیاکان ماست. برای بیان حقیقت، شجاع و برنا باشیم و از های و هوی و گرد و خاک نوکران استعمار و ارتجاع نهراسیم. حقیقت نباید در بند این پرسش باشد که به نفع کیست.
...
آیا واقعه تروریستی در تهران، هیچ ربطی به جغدهای جنگ و پادوهایشان (ازجمله داعش) ندارد؟ آیا محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی به صراحت نگفت: إن هدفنا هو نقل المعرکه الی داخل ایران؟ (ما نبرد را به عمق خاک ایران می‌بریم)؟
آیا مرزبندی به حق با قاتلین زندانیان سیاسی، که ایران ستمدیده را به خاک سیاه نشانده‌اند، باید در اینگونه شرایط نیز ما را به هم‌آوازی با فاکس نیوز و العربیه و جان بولتون و محمد بن سلمان بکشاند؟
گوش باز و چشم باز و این عمی(عما)
حیرتم از چشمبندی خدا
...
  • تروریست‌ها بدون پشتیبان و همراه نبوده‌اند... و به همین دلیل توانستند در مجلس از «گیت»های کنترل و موانع بعدی بگذرند.
  • داستان سیانور در مورد آن زن، که گویا در آرامگاه آیت‌الله خمینی «خود را منفجر کرده»، واقعی نیست. چه بسا آن انفجار از راه دور هم برای ردگم‌کردن صورت گرفته‌است و سیانوری هم اصلاً در کار نبود.
  • برخی داده‌ها به عمد، جور دیگر منتشر شده تا تعقیب و مراقبت‌های بعدی میسر باشد. در اینگونه مواقع با اطلاعات گمراه‌کننده و غلط Misinformation، و تکنیک‌هایی که با استفاده از آن تصویری اشتباه از واقعیت داده می‌شود Disinformation، این یا آن گزاره درست، با موارد غیر واقعی و جهت دار، همراه می‌شود. انتشار اخبار ضد و نقیض را باید در این کادر دید.
با این‌حال ابهام پیرامون کل حادثه کم نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«داعش ایرانی»، دید سیاسی دارد ! 
رسانه‌هایی که ورد زبانشان ترامپ و ادعاهای اوست و به ابوداعش یعنی امثال ترکی الفیصل و مک کین دخیل می‌بندند و توسط همان‌ها هم تغذیه می‌شوند، تکلیفشان مشخص است. کار آن‌ها گریز به «صحرای کربلا» و کشاندن «خارج از متن» به متن و تفسیرهای آلوده است. آن‌ها به کنار، اما مردم حق دارند به حاکمان ایران بی‌اعتماد باشند. چرا؟ چون بارها به آنان دروغ گفته شده و داستان انفجار خودترتیب‌داده در حرم امام رضا، کشتن کشیشان مسیحی و قتل‌های زنجیره‌ای و...شاهد بی‌اعتمادی مردم است.
حرف و حدیث آنان پیرامون تیراندازی در آرامگاه آیت‌الله خمینی و مجلس، کم نیست. با این‌حال، گزاره «کار، کار خودشونه»، واقعیت ندارد و ابطال‌پذیر است.
این به اصطلاح استدلال که چون ۵۵ کشور در ریاض علیه ایران موضع گرفتند و پیش‌تر در کنفرانس سران اسلامی در ترکیه، ۵۷ کشور، علیه حاکمان تهران بیانیه دادند و در آمریکا تحریم‌های جدید و در سوریه عملیات سپاه روبی کلید خورده بود، پس این عملیات توسط خود حکومت مهندسی شده، تفسیر خرافی از واقعیت و چسباندن توهمات خویش به آن است.
به قول مولوی: هر کس از پندار خود مسرور به
...
در اینکه نگاه و دیدگاه داعش با گفتمان قاتلین زندانیان سیاسی فرق مبنایی چندانی ندارد، تردیدی نیست. آنان نیز تفسیر متون نخستین اسلامی را چه در حوزه اعتقادات و چه در حوزه شریعت برنمی‌تابند و معتقدند قرآن و حدیث حاوی یک سلسله نظام‌های ثابت و ابدی برای همۀ انسان‌ها در همۀ عصرها می‌باشد. آن‌ها هم به زمان‌مند و مکان‌مند بودن و به عبارتی تاریخی بودن احکام شریعت(در حوزه اجتماعی و اقتصادی و حقوقی و...) معتقد نیستند. در دهه خونبار ۶۰ و بویژه اسیرکشی سال ۶۷ دیدیم که خشونت را در لباس دین تقدیس و ستایش کردند.
...
نحوه استدلال داعش در وجوب حکومت و خلافت اسلامی شبیه نحوه استدلال آیت‌الله خمینی در کتاب ولایت فقیه در اثبات اصل ولایت فقیه است. رویکردی که در ایران از آن لایحه قصاص بیرون می‌آید، همچنین مسائلی چون اجباری بودن حجاب و...تفاوتی با افکار و اعمال داعشی‌ها توسط آن‌ها ندارد.
قاتلین زندانیان سیاسی هم از «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» درک صوری دارند و سرکوب دگراندیشان را شرعیزه می‌کنند و در نگاه و دیدگاهشان، به اصطلاح مرتدین «مهدورالدم» اند و خونشان حلال!
آنان نیز، یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ، یعنی معانی غائی نهفته در کلمات را تحریف می‌کنند و کرده‌اند.
آری، نگاه و دیدگاه داعش با گفتمان قاتلین زندانیان سیاسی فرق مبنایی چندانی ندارد. اما این دلیل نمی‌شود که از عملیات تروریستی‌ای که بوضوح نشان از داعش و عقبه آن دارد، تفسیر به رأی کنیم و پادوهای امثال «عادل الجبیر» و دیگر جغدهای جنگ را پشت آن نبینیم. درست است که این عملیات تروریستی، با وجود ضربه‌ای که زده، به دلائلی به نفع قدرت حاکمه هم هست اما کار داعش است و بس. حقیقت نباید در بند این پرسش باشد که به نفع کیست.

یادآوری کنم که در ویدئوی منتشر شده توسط داعش، پشت پنج نفری که از جهاد و کشتن رافضیان (شیعیان) دم می‌زنند، پرچم داعش دیده نمی‌شود. گویی «داعش ایرانی»، که به جای حمله به تجمع مردم در مترو یا بازار و نماز جمعه، نماد اقتدار نظام را نشانه می‌گیرد، «دید سیاسی» دارد و نعل بالنعل، همانند دیگر داعشیان نیست، بحث بیشتر پیرامون این موضوع را به زمان ‌بسپاریم. دندان زمان، گره‌ها را باز می‌کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای بررسی هر قضیه‌ای نباید کمر آن را گرفت 
گفته می‌شود «داعش» بتدریج منزلگاه خود (در حال حاضر، رقه و موصل) را از دست خواهد داد و همانند لامپی است که کم کم خواهد سوخت و تمام می‌شود. کاش اینگونه باشد!
می‌دانیم که لامپ در حال سوختن گُر می‌گیرد. یعنی شعله‌اش افزون و افزون و افزون‌تر می‌شود تا ناگهان شکسته و محیط خود را پر از شیشه خرده کند. ممکن است تشکیلات داعش از هم بپاشد اما رویکرد فکری و سیاسی و گفتمانش ادامه خواهد داشت.
با این یادآوری که فردای پس از داعش و کنترل مرزهای سوریه و عراق، مسأله بسیار مهمی است، بحث پیرامون رگ و ریشه و ایل و تبار داعش را با این پرسش آغاز می‌کنم:
چرا طالبان می‌رود، القاعده می‌آید. القاعده می‌رود، جبهه نصرت می‌آید. آن یکی می‌رود داعش می‌آید. داعش می‌رود و احتمالاً یکی دیگر جانشین‌اش می‌شود؟ کدام زمینه‌ی بروز خشونت و بروز بی‌عدالتی است که از آن غفلت می‌شود؟ براستی چه عواملی در پیدایش داعش نقش داشته‌اند؟
توجه داشته باشیم که برای بررسی هر قضیه‌ای نباید کمر آن را گرفت و باید کل روند حرکت را در نظر داشت، به قول هگل Das Wahre ist das Ganze حقیقت تمامیت است و شناخت هر چیز باید شناخت یک تمامیت باشد.
...
از حدود پانصد سال پیش که پدیده‌ای به نام استعمار شکل گرفت و متجاوزین از غرب به سمت شرق حرکت کردند، کشورهای مسلمان‌نشین مستقیم و غیرمستقیم در چارچوب منافع استعمارگران که عمدتا با یکدیگر رقابت هم داشتند، گیر افتادند. بعدها نیز با تشکیل دولت صفوی و درگیری نظامی با خلافت عثمانی مردم در هر دو طرف، لت و پار شدند اما غرب نفس تازه‌ای کشید و در درازمدت توانست خود را از تهدید عثمانی برهاند و در نهایت در دوران جنگ جهانی اول خلافت عثمانی از هم پاشید و کشورهای پیروز جنگ و به ویژه بریتانیا و فرانسه بر اساس توافقنامه «سایکس – پیکو»، فلسطین، سوریه، لبنان و عراق را هم میان خود تقسیم کردند.
...
بعدها امثال سیدجمال‌الدین اسدآبادی، محمد عبده، عبدالرحمن کواکبی، رشید رضا، سیداحمدخان و اقبال لاهوری و...به مبارزه ضداستعماری دامن زدند و به مذهب که به قول ابن خلدون، قدرت انسجام‌دهندگی دارد، تکیه کردند اما با همه تلاش‌شان، روند تحقیر‌شدگی همچنان ادامه داشت و حتی بعد از جنگ جهانی اول و دوم که برخی کشورها ظاهراً به استقلال رسیدند، این وضع تغییر نکرد و جامعه مسلمانان گرفتار بحران هویت و موجودیت بود. با تحمیل قراردادهای ننگینی چون «گلستان» و «ترکمانچای»، همچنین «سایکس-‌پیکو» و «بیانیه بالفور»Balfour Declaration دایر بر تاسیس دولتی یهودی در سرزمین فلسطین و موافقتنامه محرمانه تقسیم کردستان، استعمارگران اروپایی سرزمین‌های مسلمان‌نشین را بین خود تقسیم کردند. بدیهی است که شرط به اعتبار مبنا وارد عمل می‌شود. عامل مبنایی در بروز این فاجعه‌ها فقر فرهنگی، رکود فکری و نبود عقلانیت راهگشا بود.
...
انقلاب مشروطه و جنبش ملی شدن نفت در ایران، همچنین تشکیل اخوان‌المسلمین و حکومت ناسیونالیسم عربی و احزاب بعثی، در کشورهای عربی نتوانستند مشکلات جوامع خود را حل کنند و استعمارگران با دخالت مستقیم و غیرمستقیم‌ به پرونده تحقیر ما افزودند. سال ۱۲۹۹و ۱۳۳۲ در ایران کودتا کردند. همچنین سال ۱۹۵۲در مصر و ۱۹۶۹در لیبی... این دخالت‌ها پیامدی جز استبداد نداشت.
...
این تحقیر پانصد ساله در قلب و ذهن مردم لانه کرده و از ناخودآکاه و خودآگاه‌شان زدودنی نیست و دائما بازتولید می‌شود. گروه‌هایی چون داعش همین مسأله را برجسته کردند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بهترین فرزندان مردم در زندان‌ها و جبهه‌ها جان باختند 
کشورهای مسلمان نشین نتوانستند یک الگوی زیستی مطلوب را برای شهروندان خود فراهم کرده و عملا به دیکتاتوری، سقوط و به‌هم‌ریختگی اجتماعی منتهی شدند.
حکومت‌های هوادار غرب به کنار، به اصطلاح سوسیالیسم بعثی عراق و سوریه و مصر و سودان و لیبی و… هیچکدام نتیجه‌ای به بار نیاورد تا توده‌های مسلمان امیدی به حاکمان بومی خود داشته باشند. انقلاب ایران هم که در آغاز بذر امید پاشید بعداً با بازیهای ارتجاع روبرو شد و آنهمه رنج و فدا بر باد رفت و دیدیم بهترین فرزندان مردم در زندان‌ها و جبهه‌ها جان باختند. ایران به کنار، در فلسطین و افغانستان امثال ابو ایاد و احمد شاه مسعود به خاک و خون غلطیدند و دُور، دست مرتجعین افتاد.
با تأیید ضمنی ایالات متحده و سوءاستفاده مداوم از حق وتو، ستم بر فلسطینیان ادامه داشت، این وضع باضافه اشغال افغانستان توسط شوروی(سابق)، تحقیر مسلمانان را شدت بخشید.
شاید بهار عربی، می‌توانست ایجاد امید کند اما، این تجربه به جز در تونس در سایر کشورها از چاله به چاه افتادن بود. در مصر، به دلیل تمامیت‌خواهی جریان اخوان المسلمین در تصویب قانون اساسی و بی‌توجهی به جریان سکولار کشور، شرایط را برای کودتای نظامی فراهم کرد، کودتایی که مورد حمایت آمریکا قرار گرفت. وضع لیبی، سوریه و یمن هم نیاز به توضیح ندارد. در یک کلام تجربه بهار عربی نیز نتیجه‌ای جز شکست و تحقیر توده‌های مسلمان نداشت.
در پیامد شکست‌ها و تحقیرها، کسانی با بازگشت به «بنیادها»(به قول خودشان)، سابقه تاریخی صدر اسلام را پیش کشیدند که بر یک بستر عقب‌مانده قبیله‌ای در مدتی کوتاه، ایران، مصر، یمن، حبشه و…را فتح کرد و غنائم فراوانی را به‌دست آورد. می‌دانیم در آن فتوحات، کنیز و اسیر گرفتن، برده کردن، سر بریدن و تخریب و کشتار کم نبوده‌است.
معلوم بود که این بازگشت به بنیادها، هویت تازه خلق نمی‌کند. چرا؟ چون با شناخت دنیای مدرن همراه نبود. از همین رو به فرمالیسم، «اجبارگرایی» و بیماری استقلال طلبی انجامید.
خیلی‌ها پشت سنت و شریعت سنگر گرفتند و بر کلیه مظاهر مدرنیته خط بطلان کشیده، به حفظ شریعت در اشکال موروثی و جزمی آن بسنده کردند. پُر واضح است که از این به اصطلاح بنیادگرایی، ارباب قدرت تا توانستند سوءاستفاده کردند.
آمریکا و هم پیمانانش ﺩﺭﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﺟﻨﮓ ﺳﺮﺩ ﺑﺮﺍی غلبه بر حریف، ﺑﻪ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎی ﻣﺮﺗﺠﻊ ﻣﺬﻫبی در کشورهای مسلمان نشین کوچه دادند و از کنار ﺳـﺮﮐﻮﺏ روشنفکران و ﻧﻴﺮﻭﻫـﺎی آزادیخواه به راحتی گذشتند. سکوت همراه با رضای آنان از اسیرکشی سال ۶۷ و ترور دگراندیشان در ایران و… به اندازه کافی گویا هست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 اشغال عراق، تاریخ این منطقه را برای همیشه تغییر داد 
از اوایل دهه ۱۹۸۰ که درگیری نظامی مجاهدین افغان با ارتش شوروی سابق در افغانستان شروع شد، مبارزات آن‌ها رنگ دین گرفت و آموزش‌ مدارس مذهبی پاکستان و افغانستان آشکارا فرهنگ، مفاهیم و نمادهای دینی داشت. پس از آن القاعده، طالبان، بوکوحرام، جیش‌العدل، جبهه نصرت، داعش و… پیدا شده‌اند، که جهاد و قتال از زبانشان نمی‌افتد و اینکه باید با تمام قوا، به سیطره‌ کفر پایان دهیم.
...
با برنامه‌ریزی آمریکا، انگلیس و فرانسه و… گرچه در افغانستان شوروی وادار به به عقب‌نشینی شد ولی این کار غولی را از شیشه خارج کرد که دیروز به طالبان و امروز به داعش تبدیل شده‌است که بدون پشتیبانی قدرت‌های غربی و هم پیمانان منطقه‌ای‌اش ازجمله عربستان نمی‌توانست پر و بال گیرد.
...
همه مورخین می‌دانند که اشغال عراق، تاریخ این منطقه را برای همیشه تغییر داد. اتفاق مهم دیگر نفوذ مستقیم دولت ایران در حکومت و سیاست عراق بود. بدینگونه نه تنها یک جنگ داخلی بین بعثی‌ها و ملیشیای شیعه، بلکه درگیری بین دو قدرت مهم در منطقه، عربستان سعودی از یک سو و ایران از سوی دیگر تشدید شد و تا این درگیری باقی‌ست رویکرد فکری و سیاسی و گفتمان داعش ادامه خواهد داشت. بویژه که داعش بر خلاف القاعده که بیشتر حملات خود را روی نیروها و منافع و وابستگان به آمریکا متمرکز کرد، علیه هر نیرویی که تابعیت رهبری آن را نپذیرد وارد جنگ می‌شود.
مدعیان صاحب‌اختیاری جهان داعشیان را که تاکنون حساسیتی نسبت به قضیه فلسطین از خود بروز نداده‌اند به بازی گرفتند تا در سوریه و عراق علیه شیعیان بجنگند. بویژه که آنان به اندازه کافی ضد شیعی بودند. حمایت غرب و متحدان منطقه‌ای‌ آن از داعش در سوریه برای مقابله با حکومت استبدادی بشار اسد، مار در آستین پروراندن بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داعش، پاسخ خشنی است به زندان‌های «ابوغریب» و «گوانتانامو» 
بعد از اشغال عراق، عراق «بوش گزیده» و جنگ‌زده، داعش، بخشی از «نقشه راه» جنگ‌افروزان بود تا «جنگ‌های حیدری ــ نعمتی» و جابجایی مرزها را تدارک ببیند‌. داعش در بافت عشیره‌ای و قبیله‌ای عراق نشو و نما کرد و برخی از طوایف سنی ناراضی در عراق و بعثی‌های باقیمانده از حکومت صدام کمک موثری به آن کردند. این جریان ارتجاعی در ساختار بهم ریخته قومی مذهبی عراق و بستری از فقر فرهنگی و «حمیّت جاهلی» رشد کرد. بعداً «خلاء قدرت» ناشی از جنگ داخلی در سوریه نیز به آن میدان مانور داد. در تقابل با بشار اسد، در مقطعی برخی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای، جانب داعش را گرفتند و به آن مدد رساندند و وقتی متوجه نادرستی کارشان شدند که آن گروه وبال گردن خود آن‌ها شد.
...
ظاهراً داعش برآمده از واکنش خشم آلود یک گروه دینی به ستمی است که بر آن‌ها رفته‌است، اما این جریان ارتجاعی محصول مستقیم سیاست اشغال آمریکا هم هست. قبل از اشغال نظامی در عراق خبری از داعش نبود. کما اینکه پیش از انقلاب در ایران و ملاخورشدن آن...نه گروه‌هایی شبیه داعش و نه جنگ‌های نیابتی زمینه بروز و رشد داشت.

داعش حقانیت خودش را نزد بسیاری از هوادارانش از دخالت آمریکا در عراق و افغانستان می‌گیرد. داعش، پاسخ خشنی است به زندان‌های «ابوغریب» و «گوانتانامو»... 

پانویس 
داعش و وهابیگری
داعش انشعابی از سازمان «القاعده» است و القاعده هم متاثر از جریان‌های سلفی پیش از خود است که شبیه بقیه گروه‌های این جریان و تحت مجموعه‌ای بزرگ‌تر، از وهابیگری تاثیر پذیرفته‌‌است. وهابیگری را محمد بن عبدالوهاب در قرن هجدهم در نجد عربستان بنیان گذاشت و از سال ۱۷۴۴ مورد پذیرش خاندان سعودی قرار گرفت. طالبان و گروه‌های تکفیری که تا دودهه پیش در مصر فعال بودند نیز، در این مجموعه می‌گنجند. اگر بخواهیم به عقب‌تر بازگردیم، این گرایش ریشه عمیق‌تری دارد. شروع این تفکرات را در صدر اسلام می‌توان در خوارج دید. گروهی حق به جانب و مرتجع و پُر مدعا که به ظواهر آیات قرآن و سنت می‌چسبیدند تا باید و نبایدهای خود را تحمیل کنند.
...
أتظنون أنا سنرحل؟
۸/۷/ ۲۰۱۱ شیخ محمد العدنانی، سخنگوی پیشین داعش در پیامی با عنوان «إنّ دوله الإسلام باقیه» دولت اسلام(داعش) باقی می‌ماند،
گفته بود: «أتظنون أنا سنرحل؟...کلا، إننا باقون بإذن الله إلى قیام الساعه»
آیا تصور می‌کنی (صحنه را) ترک خواهم کرد؟ ابدا، ما به اذن خدا تا روز قیامت، باقی هستیم. تروریستی که صدای وی را داعش منتشر نموده، بخشی از پیام مزبور را حین تیراندازی در مجلس فریاد می‌زند. أتظنون أنا سنرحل؟...
...
«روراباکر» و عملیات داعش در تهران 
یک روز بعد از عملیات نمایشی و فرمایشی داعش در تهران که اصحاب قدرت از آن بهره‌ها بردند، دانا روراباکر Dana Rohrabacher از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و رئیس سوکمیته نظارت و تحقیقات کمیته روابط خارجی، در کنگره آمریکا اظهاراتی کرد که واکنش منفی دو تن از نمایندگان را به دنبال داشت. اگرچه روراباکر به پرت و پلاگویی شهره است اما سخنان وی، فقط نظر خودش نبوده و از این جهت قابل تأمل است. وی گفت: [...] این ایده خوبی است که ما گروه‌های تروریست افراطی اسلامی را داشته باشیم که با یکدیگر می‌جنگند و حملات روز چهارشنبه در مرکز تهران هم شاید نشانه‌ای از افزایش برخی از تعهدات ما و عمل به آن‌ها باشد...[او سپس پرسید] فکر نمی‌کنید چیز خوبی باشد آمریکا [از کسانیکه آن عملیات را انجام داده‌اند] جانبداری کند؟...شاید این استراتژی ترامپ است که دارد از یک گروه علیه دیگری حمایت می‌کند.
Isn’t that a good thing? And if so, maybe this is a Trump — maybe it’s a Trump strategy of actually supporting one group against another, considering that you have two terrorist organizations.”
دِانا روراباکر از سخنرانی نویسان ارشد دونالد ریگان بود و نقشی کلیدی در شکل دادن به دکترین جنگ افروزانه وی داشت. وی در تاریخ ۲۶ ژولای ۲۰۱۲ نامه‌ای به هیلاری کلینتون وزیر خارجه [وقت] آمریکا نوشت و از او درخواست کرد نسبت به تجزیه کشور ایران، و الحاق استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به کشور جمهوری آذربایجان، اقدام کند. بعد از گذشت یک ماه از ارسال این نامه، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ارسال این نامه را تآیید کرد. ۱۳ ژوئن ۲۰۱۵ روراباکر در تجمع تشکیلات اورسورواز، در ویلپنت سخنرانی کرد و همچون جولیانی و دیگران... با مسئولین مربوطه عکس یادگاری گرفت.
...
عملیات داعش، و فرمایشات «جیمز متیس»
قبل از اشاره به سخنان جیمز متیس، تصریح کنم که هدف من دامن زدن به گرایشات کور و بی محتوای ضد آمریکائی نیست. اندیشه‌های زلال پدران بنیان‌گذار Founding fathers و امثال جرج واشینگتن و توماس جفرسون و جیمز مدیسون...و مردم شریف ضدجنگ ایالات متحده با جنگ افروزان، شرکتهای غارتگر چند ملیتی و نمایندگان سیاسی شان از بنیاد متفاوتند.
آمریکا تنها در امثال ترامپ و شِلدون گرَی اَدلسون وجیمز متیس و روراباکر، و سرمایه سالاران لاکهید مارتین و نورتروپ گرومن... خلاصه نمی‌شود. در میان اسرائیلی‌ها هم مردمان صلح‌طلب و فرهیخته بسیارند.
...
۲۲ آوریل ۲۰۱۶، جیمز متیس(وزیر دفاع ایالات متحده) پرسید: «تنها کشوری که در خاورمیانه مورد حمله داعش قرار نگرفته، کدام است؟ و خودش جواب داد:‌ ایران»
What is the one country in the Middle East that has not
been attacked by ISIS? One. And it’s Iran.
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ April 22, 2016 at the Center for Strategic and International Studies
هفتم ژوئن ۲۰۱۷(هفده خرداد ۹۶)، داعشیان با دو عمل تروریستی در تهران، بر حکم فوق مُهر بطلان زدند و حالا باید از آقای جیمز متیس پرسید: چرا اسرائیل از گزند داعش مصون مانده‌است؟ نکند جنابعالی هم مثل کسانی‌که در رسانه‌های همسو با سیاست‌های شما جار زدند، معتقدید دست حکومت در کار بوده‌است؟!
آقای جیمز متیس، چرا اسرائیل از گزند داعش مصون مانده‌است؟ البته چه خوب و خدا را شکر که مصون مانده‌ و داعش خون کمتری ریخته‌است. گزاره وزیر دفاع ایالات متحده از جهت دیگری نیز دقیق نبود، چون داعش تا کنون به کشورهایی مانند قطر و بحرین و...حمله نکرده‌است. 

منابع

  • مجتهد شبستری، محمد، ریشه‌های فکری داعش
  • رفیعی فنود، حسین، «داعش محصولی از تحجر تاریخی، سرمایه‌داری جهانی و دیکتاتوری منطقه‌ای»
  • رفیغی فنود، حسین، اسناد محرمانه داعش تأییدی بر یک توطئه وسیع و مأموریت درازمدت آن
  • بازرگان، عبدالعلی، بسترهاى برآمدن داعش
  • بیدار، عبدالنور، ریشه جنایات داعش کجاست؟
  • علیجانی، رضا، داعش، «توحش» یا «تاخر فرهنگی»؟
  • ماکاریان، روین، داعش محصول مستقیم سیاست اشغال آمریکا
  • عرفانی، کورش، در جستجوی پدر و مادر داعش
  • بختیار، علی، داعش، خشونت شرقی ونقد عقل فاشیستی
  • نجات، سید علی، کالبد شکافی داعش
  • بنی صدر، ابوالحسن، پشت پرده ظهور داعش و راه مبارزه با آن
  • عبدالملکی، سعید، تحليل روان‌شناختى پديده داعش
  • مصداقی، ایرج، کشتار وحشیانه با استناد به آیات قرآن و سنت 
  • سهیمی، محمد، چگونگی‌ ظهور داعش و گروه‌های داعش گونه...
  • دابق، از هجرت تا امامت،داعشی ها و جنگ آخرالزمانی در سوریه
  • طیفور، فاروق، هل خرجة داعش من رحم فكر الإخوان المسلين؟
  • Will McCants, The ISIS Apocalypse: The History, Strategy, and Doomsday Vision of the Islamic State
  • "ISIS: Portrait of a Jihadi Terrorist Organization" – Report by the Intelligence and TerrorismInformationCenter.
  • Abdennour Bidar, In Open Letter To Muslim World, French Muslim Philosopher Says Islam Has Given Birth To Monsters, Needs Reform
  • ...,The Islamic State of Iraq and Syria: The History of ISIS/ISIL
  • Patrick Cockburn, The Rise of Islamic State: ISIS and the New Sunni 
  • Michael Weiss, ISIS: Inside the Army of Terror
  • Joby Warrick, The Rise of ISIS
  • Fawaz A. Gerges, ISIS: A History
... 
آهنگ آغاز و پایان ویدئو، بخشی از قطعۀ « کنسرتو برای فلوت در رِ ماژورIl » Gardellino از آثار ویوالدی، یکی از مشهور‌ترین آهنگ‌سازان دوران باروک است. 
 
VIVALDI Flute Concerto No  3 in D major
...
در مطلبی مستقل، به «پدیدارشناسی»(فنومنولوژی) خواهم پرداخت.
 
...
سایت همنشین بهار 
 

برای ارسال این مطلب به فیس‌بوک، آیکون زیر را کلیک کنید:
facebook